Anda Pelawat Ke-...

web counter

Wednesday, July 31, 2013

ILDAS

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Alhamdulillah.. setelah sebulan di PULAS, kami bersiap siaga untuk sekali lagi mengisi ilmu di dada dalam konteks persiapan ke luar negara atau lebih dikenali persiapan ke timur tengah. Perjalanan memakan masa selama lebih kurang 3 jam cukup untuk kami merehatkan diri walaupun dalam keadaan bas yang cukup mampat, sendat, ketat, padat dengan barang-barang kami selama sebulan. Setelah tiba, kami didedahkan dengan aktiviti yang akan berlangsung di ILDAS. Secara rambangnya, aktiviti yang disiarkan di buku tentatif itu benar-benar mengejutkan kami. Dalam pemikiran kami, aktiviti di ILDAS nanti, pastinya lebih santai dan relaxing. Ternyata pemikiran kami meleset dek melihat ceramah yang berderetan sehingga berpuluh sesi banyaknya. Cuma tentatif hari terakhir yang mampu buat kami tersenyum. Ah.. Jauh lagi ni.. Suka mahupun tidak hari kami berjalan seperti biasa. Kata pepatah alah bisa tegal biasa, benarlah, tidaklah terlalu penat kami di sana, dan kami enjoy penceramah-penceramah yang ternyata aktif, sempoi, dan ceria!

Tak dapat dinafikan, dalam banyak-banyak ceramah di sana, ada juga yang membuatkan masa kami bersama mereka adalah seperti 'sleeping time'. Ah.. terasa berdosa apabila tewas dengan nafsu sendiri lalu tersungkur tidur di dewan kuliah itu. Apakan daya, mereka tak beri peluang untuk kami keluar ke refresh room supaya kami lebih fresh ketika ceramah sedang berlangsung. Ternyata insiden ana tertidur itu memberikan impak yang agak besar kepada rakan-rakan terutamanya ahli dorm ana sewaktu di PULAS, kerana mereka turut melawan nafsu kantuk. Tetapi tidak mengapa, mereka berjaya mengatasinya dan mencemburui ana yang tidak berapa nak sopan ini. Terkekek-kekek ana ketawa apabila mereka bercerita kembali situasi genting kekantukan mereka itu walhal ana terlena dibuai mimpi di dewan. Heh.. secara jelasnya tak patut dicontohi dan layak dijadikan sempadan.

Aktiviti di sana tidaklah terlalu banyak, kerana kehidupan kami di sana bagaikan hampir 24 jam disuap dengan ceramah. Walau bagaimanapun, waktu rehatnya adalah suatu yang menarik untuk dikongsi. Setiap petang kami dibenarkan untuk menggunakan segala prasarana yang terdapat di sana, antaranya adalah permainan ping-pong, badminton, basikal, sauna, gim(tak pasti ada yang menggunakannya atau tidak), futsal, bola.... dan sebagainya. Apa yang menjadi pilihan ana saban hari hanyalah basikal. Mungkin kerana ini yang paling mudah, dan tak berapa nak berpeluh. Bukannya ana tak suka berpeluh, tapi biasanya waktu itu, ana sudah pun berkhidmat diri. Oh, sebelum terlupa, makanan ILDAS juga antara yang menjadi penangan kami. Sudahlah makan lima kali sehari, itupun kami tertunggu-tunggu setiap kali waktu itu menjelang. Keenakannya, boleh tahan. Waktu sarapan agak menarik, di samping menu utama, menu tambahan juga wujud iaitu roti bakar disalut jem atau marjerin(layan diri). Kami juga dijamu dua jenis minuman. Tidakkah itu mewah buat kami? Jadi rasanya tidak keterlaluanlah jika ana sifatkan makanan di ILDAS sebagai 5 star(bagi pelajar).

Masa terus berlalu meninggalkan kami yang sering leka, eh? esok majlis penutup? Sekali lagi kami sebagai pelajar mengacarakan majlis dan begitu juga penolong biro protokolnya. Alhamdulillah kali ini biro protokol diasingkan dari teknikal. Kelainannya, ketua ana sudah berubah, terasa kekok sebentar lebih-lebih lagi apabila dia mengaku tidak tahu-menahu tentang protokol. Adush.. bagaikan satu bebanan berat terpikul di bahu. Beginikah apa yang dirasakan ketua ana sebelum ini? Sepatutnya ana lebih tenang dan matang kerana ana telah pun mengendalikan SEBUAH program sebelum ini. Mungkin sebelum ini ana lebih bergantung kepada ketua barangkali.. sebuah pengajaran. Kami bekerjasama dengan baik walaupun kekadang itu MC (Master of Ceremony) asyik menekan ana(perasan ana je kut). Ana mengaku, masih belum bagus... Saya Budak Baru Belajar, Kalau Salah Tolong Tunjukkan, Jangan DITEKAN-TEKAN sampaikan TERTEKAN. Merepek, takdelah sampai begitu sekali. Hiperbola sesekali ditengah malam yang indah ni.

Kerana ana sering ditekan oleh MC, ana pula memberi tekanan kepada ketua ana. Boleh dikatakan apa yang ditekankan oleh MC itu adalah tugas yang telah ana berikan kepada ketua untuk diselesaikan. Secara tidak langsung ana menjadi seperti reminder yang mengingatkan tugasannya berkali-kali melalui media massa telefon bimbit. Ana tahu agak annoying sebenarnya perbuatan ana ni. Maaflah ketua, kerana ana masih belajar menjadi pembantu yang baik. Majlis kali ini bagaikan lebih formal berbanding sebelumnya. Mungkin kerana melibatkan golongan yang berpangkat lebih tinggi(ye ke?). Tetapi, waktu itu, rasa tawakkal tahap a3la semasa majlis berjalan. حسبى الله و نعم الوكيل و نعم المولى و نعم النصير. Degupan jantung bagaikan tidak mahu berkurang velocity nya. Syukur, semuanya berjalan seperti yang dirancangkan. Setelah majlis tamat, kami berfotografi tidak rasmi sebagai kenangan di facebook. Mengharapkan waktu berlari semoga boleh berjumpa kembali di lain masa, bermesra kembali. بإذن الله, نحن سنلتقي.

No comments:

Post a Comment