Anda Pelawat Ke-...

web counter

Tuesday, July 30, 2013

Ujian Ramadhan

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Nampaknya hari ini ada sesuatu yang ingin dikongsi sehingga ILDAS terjatuh ke tangga kedua dalam entry post kali ini. Ujian..ujian..ujian.. sudah lama rasanya tidak diuji oleh Allah dengan ujian yang membina ini, iaitu ujian yang menyedihkan, menyakitkan ataupun melemahkan apabila tibanya sesuatu yang tidak diduga itu. Bukankah apabila kita diuji itu bermakna Allah masih ingat dan sayang akan kita? Alhamdulillah, syukur ya Allah. Sememangnya tajaan pelajar perubatan ke timur tengah adalah negara Mesir. Bumi para anbiya', bumi barakah, bumi yang sering disebut di dalam Al-quran. Allah.. Lindungilah rakyat Mesir juga pemimpin mereka, jauhkanlah keganasan, pergolakan, pembunuhan dan peperangan. Munculkanlah kedamaian, keamanan, keharmonian dan kasih sayang ya Rahman. Juga saudara-saudara kami di bumi islam yang lain ya Rahim, Syria, Palestin, Iraq, Rohingnya, di setiap tempat, setiap masa wahai Tuhan yang Maha Mendengar.

Secara tidak langsung, penerbangan atau pengajian kami ke bumi barakah itu ditunda ke suatu tarikh yang belum pasti wujud mahupun tidak. Kami didedahkan dengan rancangan JAIS seterusnya yang dikenali sebagai plan B, pagi tadi di Masjid Negeri Shah Alam. Hadirnya wakil KUIS dan UNISEL untuk memberikan taklimat di dalam tentatif, cukup mendebarkan hati bakal mahasiswa-mahasiswa mesir. Akhirnya, suatu keputusan tegar telahpun diputuskan, dan kami pelajar perubatan diberi pilihan untuk masih berada di bawah tajaan JAIS dan menuntut di UNISEL dengan pengkhususan foundation in science atau ke mana-mana ipt lain. Secara jelasnya peluang ipta sudah tertutup rapat bagi kami di kala waktu ini. Manakala pelajar dirasat atau pelajar jurusan agama, juga diberi pilihan samada ke KUIS atau ke mana-mana ipt lain di Malaysia. Mereka juga sering memberi harapan kepada kami bahawa sekiranya keadaan Mesir bertambah baik, kami masih berpeluang untuk meneruskan pengajian di sana dan JAIS tetap meneruskan dermasiswa. Akan tetapi, pendapat peribadi ana tidak beranggapan Mesir akan berubah aman dalam jangka masa terdekat walaupun itulah apa yang ana impikan. Walau apa sekalipun, kuasa Allah mengatasi segala-salanya bukan? عسى أن تكره شئ وهو خير لكم وعسى أن تحب شئ وهو شر لكم والله يعلم و أنتم لا تعلمون. Boleh jadi sesuatu yang kita benci itu adalah baik buat kita dan boleh jadi sesuatu yang kita suka itu buruk buat kita, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. Memang aku tidak mengetahui apakah rencana-Mu yang satu ini ya Allah.. Dengan itu, tabahkanlah hatiku, kuatkanlah imanku redakanlah diriku dan orang disekelilingku, Ameen. Ayat ini pernah ana ungkapkan ketika sahabat ana ditimpa musibah. Sungguh, kita akan diuji dengan apa yang kita bicarakan. Entah mengapa ana masih menyimpan harapan untuk berada di bumi itu pada tahun ini selewat-selewatnya. Tidak yakinkah pada rencana-Nya? Bukan begitu... Cuma hati ini bagaikan sudah terbayang-bayang empunya hati berada di sana. Ish... Bagaikan kata-kata orang yang tidak yakin pada qada' dan qadar-Nya. Allah... إغفر ذنوبي... ='(

Tidak guna rasanya kita meratap sesuatu yang kita tidak pasti keadaannya. Dengan itu, ana akan cuba untuk tekadkan diri dan semangat supaya ana berjaya di dalam hidup dan di akhirat sana. Bumi mana? itu bukanlah penentu atau kayu ukur kejayaan seseorang. Selagi kita berusaha dan tidak lupa akan tanggungjawab kita terhadap-Nya, in sya Allah, kejayaan milik kita.. Allah, semoga bidang kedoktoran ini adalah bidang yang terbaik untukku ceburi, maka redalah aku, permudahkanlah urusanku. kuatkan semangatku untuk menjadi seorang doktor yang bertaqwa kepada-Mu dan mampu untuk membimbing hamba-Mu ke jalan yang diredai-Mu.

Munculnya ujian dan cabaran dalam hidup membuatkan hidup kita lebih diwarnai dan bermakna. Tanpanya, hidup kita bagaikan sesuatu yang klise berulang setiap hari tanpa ada sesuatu yang membina diri. Aku yakin pada-Mu, Allah. Bimbinglah hamba-Mu, Allah.

No comments:

Post a Comment